Még együtt

Egyutt
Még együtt vagyunk, de nekem már eszembe jutott a válás!
Ha magára ismert, klikk ide!

Válni szeretnék!

Egyutt
Válni szeretnék! Ehhez kérek tanácsot, segítséget!
Ha magára ismert, klikk ide!

Válunk

Egyutt
Már válunk, de nagyon nehéz, bajban vagyok. Segítséget, tanácsot kérek!
Ha magára ismert, klikk ide!

Hogyan válasszunk pszichológust?

(Ez a szöveg a A pszichológiáról sorozat 1. rész - Hogyan válasszunk pszichológust? című videó rövid tartalma.)

Mielőtt választanánk, először is el kell köteleződni. Nem könnyű döntés felvállalni azt, hogy a saját erőmből most nem tudom megoldani a problémáimat. Meg kell tudnom magamban fogalmazni azt is, hogy körülbelül mi a célom, mit szeretnék, milyen segítséget várok. De Shazer amerikai pszichoterapeuta és családterapeuta (1985) szerint azok a kliensek és családok, amelyek szaksegítséget szeretnének kérni, "a vevő", "a panaszkodó", és a "látogató" szerephelyzetét reprezentálják. A "látogatók" rendszerint azért keresik fel a szakértőt (tanácsadót, terapeutát), mert küldték őket, vagy hogy ezt is kipróbálják, igazi belső motiváció, valódi elkötelezettség nélkül. A "panaszkodók" boldogtalanok és bizonytalanok, még abban is, hogy be akarnak-e kapcsolódni a segítő folyamatba. Számukra az a fontos, hogy úgymond kipanaszkodják magukat, számukra egy együttérző és nem ítélkező meghallgatás – akár egy alkalom is – elég lehet. Mélyebb feltáró munkát nem igényelnek, valódi változásra még nem készek. A vevők azok, akik igazán segítséget várnak. Amíg az emberek nem válnak "vásárlóvá", addig nehéz a változtatásban segíteni őket. A probléma általában abból adódik, hogy a leendő kliens sokszor maga sincs tudatában annak, hogy mit is vár igazán, vagy pedig nem tudja megfogalmazni. Ilyenkor fordul elő, hogy a terapeuta már lépne tovább a panaszkodás szintjéről, de a kliens újból és újból visszatér a sérelmei sorolásához – persze, hiszen ő ezért jött, hogy meghallgattassék! A látogató típusúnál ott lehet a csalódás, ha azt tapasztalja, hogy eljött, eltelt egy-két-három alkalom, és nem történt semmi, nem változott meg gyökeresen az élete, nem oldódott meg a probléma magától. Ekkor hajlamos keserűen legyinteni: na, hát ennyit érnek a pszichológusok.
De tételezzük fel, hogy valaki eldöntötte, hogy ténylegesen vevő lesz, tisztában van azzal, hogy ez elkötelezettséget és kitartást igénylő, folyamat jellegű munka lesz. Akkor hogyan válasszon pszichológust? Tudnunk kell, hogy a pszichológiai tanácsadás vagy a terápia sikere nem annyira az alkalmazott elméleten vagy az adott módszeren múlik, hanem sokkal inkább a segítséget nyújtó és kliens közötti kapcsolaton. Ez egy élő emberi kapcsolat, amely a bizalmon és a szakember hitelességén múlik. Ezért a pszichológus és a segítséget kérő személy összeillése a legfontosabb.
Fontos, hogy mielőtt sor kerülne az első találkozásra, már legyen valamilyen képünk a szakemberről. Az emberek általában vagy személyes ajánlás útján választanak pszichológust, vagy a neten keresgélnek. Az ismerősök ajánlása fontos útmutató, de ebben az esetben is érdemes azért informálódni a szakemberről, mert lehet, hogy az ismerősünk problémájára ő volt a megfelelő, a miénkre viszont nem ő lesz. Más szempontból is érdemes megfontolni az ilyen esetekben a választást, mert rokonokat, barátokat, közeli ismerősöket nem vállalhat be párhuzamosan a pszichológus. Ma már a legtöbb praktizáló szakembernek saját oldala vagy bemutatkozása van, amelyet a neten meg lehet találni. A legtöbb bemutatkozásnál fénykép is van, amelynek alapján kialakíthatjuk az első személyes benyomásunkat is.
Milyen szűrők játszhatnak szerepet a keresésnél? Talán a legfontosabb a tanulmányi, szakmai háttér, a referenciák (valóban befejezett szakvizsgával, képzettségekkel rendelkezik-e). Fontos persze az elérhetőség is, időben, térben – ne túl messze legyen a rendelő, számunkra megfelelő időbeosztásban dolgozik-e. Nézzük meg, hogy milyen problématerületeket szokott vállalni, ebbe beleillik-e a miénk, milyen módszerekkel dolgozik, és az számunkra elfogadhatónak tűnik-e. Ha úgy gondoljuk, hogy az első szűrő alapján el tudjuk vele képzelni a munkát, hívjuk fel időpont-egyeztetés céljából. A telefonbeszélgetés további fontos szűrő lehet, hiszen a nekünk való pszichológus általában már a telefonon keresztül is bizalmat ébreszt bennünk. Ha nem tud rögtön időpontot adni, akkor az érzéseink alapján döntsük el, kitartunk-e nála és várunk, vagy ha nem, kérjük meg, hogy esetleg ajánljon maga helyett kollégát.
A következő szűrő a leginkább döntő: a személyes találkozás, az első beszélgetés a döntő. Hogyan fogad minket, milyen első benyomásaink vannak. Milyenek a körülmények, megvalósul-e a zavartalanság, vannak-e becsörgő telefonok. Hogyan figyel ránk, milyen metakommunikatív technikákkal él, létrejön-e a szimpátia, bizalom. telefonhívás, idői keretek), a környezet (kényelem, kellemes helység), figyeljük meg önmagunkon, hogy az első óra végén milyen érzésekkel távozunk.

A mediációs eljárás költségei, árak

Normál mediáció:

Felmérő beszélgetés és tájékoztatás
1 óra.

Székhelyünkön:
Felenként 9.000,- Ft

Más helyszínen:
Felenként 9.000,- Ft + útiköltség

Az érintett felek egybehangzó mediációs felkérésének elfogadását követően:

Mediációs tárgyalás, 2 óra
Székhelyünkön:

Kettős vezetéssel: Felenként 15.000,- Ft

Más helyszínen:

Kettős vezetéssel: Felenként 15.000,- Ft + útiköltség

Sétáló mediáció árai azonosak. Ebben az esetben a tárgyaló felek nem találkoznak.
A megadott árak az általános forgalmi adót tartalmazzák.

Letöltések

Itt találhatja az oldalunkról letölthető dokumentumok listáját.

Ha jelentkezni kíván mediációra, kérem az alábbi dokumentumokat töltse le:
- Jelentkezés mediációra
A mediátor munkáját segíti, ha kitölti és elküldi az alább letölthető tesztet.
- Konfliktuskezelési teszt
Itt olvashatja a Mediáció folyamatáról és házirendünkről.
- A mediáció folyamata és házirendje